بیت کویین چیست ؟ Bitcoin

بیت کویین چیست ؟ Bitcoin پس از بحران سال ۲۰۰۸ عده ای به این فکر افتادند تا پول دیجیتالی را خلق کنند که تنها در بستر دیجیتال و به صورت متمرکز فعالیت کند ، در راستای رسیدن به این هدف بیت کوین (bitcoin ) در قالب یک اختراع فرعی به عنوان یک واحد ارزی دیجیتالی به دنیا معرفی شد با این تفاوت که این نوع ارز و ارز های مشابه که پس از آن به وجود آمدند به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند .

در حالی که تنها ۱۰ سال از ایجاد این ارز ها گذشته بود یعنی در سال ۲۰۱۸ با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۳ هزار دلار این ارز دیجیتالی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت و همچنان امروزه نیز افراد بیشتری به سوی این نوع ارز جذب شده و ترغیب به انجام معامله در بازار دیجیتال می شوند .

بیت کوین به نوعی سردمدار ارز های دیجیتال پس از خود می باشد ، تمام ارز های دیجیتال موجود در بازار پس از آن به وجود آمده اند و تحت تاثیر شدید این ارز می باشند و قیمت و نحوه میزان خرید و فروش بیت کوین به شدت بر روی بازار سایر ارز های دیجیتالی موجود تاثیر گذار است به دلیل همین تاثیر فوق العاده در این مقاله به بیان تعریفی از بیت کوین ، ویژگی ها و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت .

بیت کویین چیست ؟
بیت کوین ( bitcoin ) ، یکی از انواع کریپتو کارنسی ها ( cryptocurrency ) یا همان ارز های دیجیتال بوده که به صورت غیر متمرکز در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند . این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمز های دیجیتالی به دست می آید و همین امر باعث شده تا ارزش پولی داشته باشد . برای استخراج این رمز ارز ها از دستگاه های ویژه ای استفاده می شود که از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل خیلی از کشور ها تولید آنها را به صرفه نمی دانند .

از بین رمز ارز های موجود بیت کوین اولین و در واقع شناخته شده ترین آنها می باشد که اولین بار در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران به وجود آمده در آن سال توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد ، لازم به ذکر است که هویت ساتوشی ناکاموتو هنوز هم نامشخص می باشد .

از جمله ویژگی هایی که سبب محبوبیت بیت کوین ( bitcoin ) شده این است که تمام ویژگی های پول های واقعی مانند قابلیت خرید کردن ، سرمایه گذاری ، انتقال ارزش و … را دارد اما با این تفاوت که به دلیل غیر متمرکز بودن آن تحت نظارت هیچ دولت یا سازمان خاصی نبوده و در نتیجه تمامی واسطه ها در انجام معاملات با این رمز ارز از بین رفته اند ، از طرف دیگر با توجه به استفاده از فرآیند های ریاضی بسیار پیچیده در استخراج این ارز های دیجیتالی بسیار امن تر از پول های رایج عمل کرده و از درجه امنیت به مراتب بالاتری برخوردار می باشند .
ویژگی های بیت کویین
همانطور که در مطالب قبل ذکر شد بیت کوین ( bitcoin ) و همچنین همه ارز های دیجیتال موجود دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که سبب برتری این واحد های پولی نسبت به پول های واقعی رایج شده است که از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

غیر متمرکز بودن : غیر متمرکز بودن به این معنا می باشد که تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نبوده و برای انجام معاملات به وسیله بیت کوین یا سایر ارز های دیجیتال نیازی به وجود واسطه و یا نفر سوم برای تایید معامله نیست .

آسان بودن روند معامله : به دلیل نبود نهاد نظارتی ، نداشتن قوانین سخت و پیچیده برای انجام معامله ، شفافیت کامل بازار و اطلاعات آن و همچنین عدم مالکیت هیچ دولتی بر روی این بازار انجام معاملات به وسیله بیت کوین یا سایر واحد های ارز دیجیتالی بسیار ساده تر از بازار های واقعی می باشد .

امنیت بالا : بیت کوین در واقع معادل فیزیکی نداشته و تنها از رمز های دیجیتالی ساخته شده است که افراد با ارائه این رمز ها می توانند به انجام فعالیت های خود در بازار دیجیتال بپردازند ، استخراج این رمز ها بسیار پیچیده و سخت می باشد و دسترسی به کد های آن ممکن نمی باشد در نتیجه امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری در بازار ارز دیجیتال تقریبا غیر ممکن می باشد .

ناشناس بودن هویت افراد : یکی از ویژگی های ویژه بیت کوین ناشناس بودن هویت دو طرف معامله برای یکدیگر می باشد که این ویژگی سبب می شود تا پیگیری افراد انجام دهنده این معاملات تقریباً غیر ممکن شود .

حمل و جابه جایی آسان : به این دلیل که بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی می باشد و وجود فیزیکی ندارد حمل و جابه جایی آن بسیار ساده تر از پول های رایج در دنیای واقعی می باشد .

عدم دریافت مالیات : از آنجا که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در حال حاضر توسط هیچ کشوری به طور کامل به رسمیت شناخته نشده اند و دولت ها هنوز نمی دانند که چگونه باید با این ارزها برخورد کنند در نتیجه این امر فعالیت در این بازار در حال حاضر مشمول مالیات نشده و مکان بسیار خوبی برای انجام معاملات بزرگ می باشد .

برگشت ناپذیری تراکنش ها : از آنجایی که هویت افراد در معاملات با بیت کوین کاملا ناشناس می باشد در نتیجه در صورت ثبت شدن یک تراکنش دیگر امکان بازگشت و یا تغییر در آن ممکن نمی باشد . به دلیل وجود این ویژگی توصیه می شود تا در هنگام انجام این نوع معاملات بسیار دقت نموده و از صحت و درستی اطلاعات کیف پول طرف مقابل مطمئن شوید زیرا در صورت اشتباه در انجام معامله امکان برگشت یا تغییر تراکنش وجود ندارد .


نحوه فعالیت بیت کویین
نحوه انجام تراکنش به وسیله بیت کوین ( bitcoin ) یا سایر ارز های مشابه آن به این صورت می باشد که پس از اینکه دو طرف یک معامله اقدام به ارائه اطلاعات خود کردند این اطلاعات باید توسط ماینر ها و نود ها تایید و ثبت شود تا در نهایت در شبکه بلاک چین در یک بلاک جدید ذخیره شود .

هر بیت کوین پس از انجام معامله به عنوان واحد پولی وارد کیف پول یا والت که نوعی پایگاه داده کوچک برای نگهداری رمز ارز ها و اطلاعات شخصی ما هستند شده . ویژگی جالب این معاملات این است که توسط همه فعالان در بازار ارز دیجیتال قابل مشاهده می باشند و هر تراکنشی که در این بازار انجام می شود باید مورد تایید تمام کاربران که اصطلاحاً گره نامیده می شوند قرار گیرد ، در این صورت امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری تقریباً صفر می شود .

نحوه قیمت گذاری بیت کویین
از آنجایی که بیت کوین ( bitcoin ) و همتایان آن در مالکیت هیچ شخص یا دولتی نمی باشند در نتیجه هیچ کس توانایی قیمت گذاری بر روی آن را ندارد و قیمت آن تنها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود ، البته عواملی نیز وجود دارند که ممکن است بر روی قیمت این واحد های ارزی دیجیتال تاثیر گذار باشند اما در نهایت و به صورت کلی ارزش گذاری آنها از طریق تعادل عرضه و تقاضا به دست می آید .

از آنجایی که تعداد بیت کوین موجود در بازار محدودیت ۲۱ میلیون واحدی دارد پس از رسیدن به این مقدار دیگر واحد جدیدی تولید نمی شود ، همچنین با توجه به اینکه قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و هیچ شخص یا دولتی توانایی تولید یا تعیین قیمت آن را ندارد باعث شده تا این بازار دچار تورم نشود و ارزش این پول تنها به میزان مقبولیت آن در بین مردم و همچنین تعادل عرضه و تقاضای آن بستگی خواهد داشت .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین ( bitcoin ) در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون بیت کوین پاسخ دهند .

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *