IOTVITY چیست؟

هر روز به تعداد دستگاه‌هایی که آنلاین شده، افزوده و دستگاه‌های بیشتری به IOT (دستگاه‌های هوشمند) اضافه می‌شود. تحلیلگران همه معتقد هستند که میلیاردها دستگاه در دهه بعدی به IOT مجهزمی‌شوند.

چالشی که در اکوسیستم اینترنت اشیا وجود دارد، این است که ازمتصل شدن ایمن و قابل اعتماد دستگاه‌ها به اینترنت و به یکدیگر اطمینان حاصل شود. IOTVITY

«OPEN CONNECTIVITY FOUNDATION(OCF)»، اسپانسر پروژه IOTسازی (IOTIVITY) است که در آن گروهی از مدیرانصنعت به توسعه مشخصات استاندارد و صدور گواهینامه (CERTIFICATION) برنامه برای موفقیت در مواجهه با چالش‌ها می‌پردازند.

IOTivity و IOTivity-Lite

در حال حاضر OCF دو برنامه برای IOTivity دارد که عبارتند از:

۱ـ IOTivity، دستگاهی را درنظر می‌گیرد که همه ویژگی‌ها را دارا است و حافظه کافی برای نصب همه ویژگی‌هایاجباری و اختیاری ۱٫۳ OCF را در خود دارد. IOTivity زمان اجرایی (Run time) دارد که برنامه‌نویسان می‌تواننداز آن برای اجرای برنامه‌های کنترلی OCF در محیط‌های توسعه‌ای با زبان‌های سطح بالایی مانندNode.js یا Java استفاده کنند.

۲ـ IOTivity-Lite، اجرای سبکی از۱٫۳ OCF است و می‌تواند نرم‌افزارهاو سخت‌افزارهای محدودی را که در آنها استفاده از منابع، بهره‌وری انرژی و سفارشی‌سازیمدولار ضروری هستند، هدف قرار دهد.

با اینکه این دو برنامه نشان‌دهنده دو رابط برنامه‌نویسی (APL) متفاوت هستند،هر دوی آنها قابل اجرا به جای یکدیگر بوده و با ویژگی‌های ۱٫۳ OCF که در ۲۰ دسامبر۲۰۱۷ منتشر شد، سازگار هستند.

چارچوب IOTivity به عنوان میان‌افزار همه سیستم‌ عامل‌ها‌ و سیستم‌های اتصال کار می‌کندو دارای چهار سازه اصلی است.

کشف: پشتیبانی از چندمکانیزم برای کشف دستگاه‌ها و منابع از راه دور و نزدیک

انتقال داده‌ها: پشتیبانیاز کنترل و تبادل اطلاعات مبتنی بر پیام دادن و مدل جریانی

مدیریت داده‌ها: پشتیبانیاز مجموعه، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌ها در منابع مختلف

مدیریت دستگاه: پشتیبانیاز پیکربندی (Configuration)، تهیه و تشخیصدستگاه‌ها

IOTivity (برای دستگاه‌هایکامل)

IOTivity برای دستگاه‌هاییمانند یخچال‌های هوشمند و سیستم‌های امنیتی که نیازمند مقداری از منابع و نیرویمحاسباتی بوده، بهترین انتخاب است. این چارچوب (Framework) بیشتر با دستگاه‌هاییسازگار است که حافظه کافی برای جای دادن ویژگی‌های اجباری و اختیاری ۱٫۳ OCF مانند امنیت،پشتیبانی دائم، پلاگین معماری و دایرکتوری منابع را داشته باشد. نسخه کامل درلینوکس، ویندوز، آی‌او‌اس، تایزن و اندروید پشتیبانی می‌شود. همچنین زمان اجراییدارد که برنامه‌نویسان می‌توانند از آن برای اجرای برنامه‌های کنترلی OCF در محیط‌های توسعه‌ایبا زبان‌های سطح بالایی مانند Node.js، Java و C / C++ استفاده کنند.

دستگاه‌هایی که به‌طور همزمان با IOTivity و IOTivity Lite کار می‌کنند،به شما کمک می‌کنند که در محیط خانه کارهای خود را آغاز کنید و با خیال راحت آنهارا انجام دهید.

IOTivity Lite (انتخاب سبک وزن)

دستگاه‌های کوچکی مانند حسگرهای دما و کلیدهای برق کهمحدودیت منبع دارند و به نیروی محاسباتی کمتری نیاز دارند، برای IOTivity Lite مناسب‌تر هستند.این برنامه ردپای کوچک مشخصات OCF است و محیط‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را که استفاده از منابع،بهره‌وری انرژی و سفارشی‌سازی مدولار در آنها ضروری هستند، هدف قرار می‌دهد.

IOTivity Lite قابلیت اجرا تنهادر لینوکس را دارد و شامل پشتیبانی پلی، پلاگین معماری و فهرست منابع نمی‌شود. بااین حال، استفاده از IOT بسیار گسترده است. طبق اظهارات کیشن‌ مالور، مهندس ارشد نرم‌افزارمرکز فناوری اپن سورس اینتل؛ آینده IOT تاحدی به حسگرها متصل بوده و به دستگاه‌هایمحاسباتی تعبیه شده در شبکه بستگی دارد.

اپن سورس بودن کدهای پایه OCF باعث کمتر شدن زمانتوسعه دستگاه‌های IOT می‌شود و توسعه‌گران را قادر می‌سازد، به‌‌صورتسریع و متقابل از محصولاتی که به‌علت مشترک بودن زبانشان کاربرد دارند، استفادهکنند.

IOTivity و IOTivity Lite قدمی رو به جلو استو بیانگر آینده‌ای است که در آن همه دستگاه‌های IOT (از دستگاه‌هایپوشیدنی تا گجت‌های آشپزخانه) بدون در نظر گرفتن تولید‌کننده آنها امکان کشف ویادگیری متقابل را دارند.

http://iotivity.org/about-iotivity-lite

https://hezarjaribi.com/

mehansmart

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *